بهترین بلاگ محتوا

یک وبلاگ برای تولید محتوای ناب

بهترین بلاگ محتوا

یک وبلاگ برای تولید محتوای ناب

یک وبلاگ برای تولید محتوای ناب

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

هنگامی که یک قطع کننده مدار به طور مکرر فعال می شود، معمولاً به دلیل وجود مشکل در سیم کشی، مانند اتصال کوتاه یا مشکل اتصال زمین - یا به دلیل بارگذاری بیش از حد مدار برای درجه آمپری است که دارد. اما گاهی اوقات، یک مدارشکن ممکن است به سادگی فرسوده و ضعیف شود یا به طور کامل از کار بیفتد.
گاهی اوقات خرابی قطع کننده به این دلیل رخ می دهد که یک مشکل مدار باعث شده است که یک قطع کننده مدار به طور مکرر قطع شود و اتصال کلید داخلی فرسوده شود. یا اگر بارها از کلید قطع کننده برای روشن و خاموش کردن برق استفاده کرده باشید، ممکن است خرابی رخ دهد. این یک عمل بد است و باید از آن اجتناب کرد. از کلیدهای قطع کننده مدار فقط برای خاموش کردن برق هنگام سرویس مدار استفاده کنید، نه برای قطع و وصل کردن معمول مدار. همچنین مواردی وجود دارد که برق و صاعقه به قطع کننده های مدار آسیب رسانده است. آسیب آب به دلیل نشت یا سیل نیز می تواند باعث خرابی شود.

 

قطع کننده مدار


تعویض کلیدهای مدار
به هر دلیلی، هنگامی که یک بریکر از کار می افتد، حذف قدیمی و نصب جایگزین آن درمان است. کلیدهای مدار نسبتاً ارزان هستند و جایگزینی آنها بسیار آسان است - البته به شرطی که درک کمی در مورد مسائل الکتریکی داشته باشید. این پروژه ای نیست که همه از انجام آن راحت باشند زیرا شامل کار در پانل خدمات اصلی با برداشتن پوشش ایمنی است. اگرچه این فرآیند دشوار نیست - در واقع، بسیار ساده‌تر از بسیاری از پروژه‌های سیم‌کشی معمولی است - میله‌های گذرگاه اصلی برق هنگام تعویض مدارشکن در معرض دید قرار می‌گیرند و اگر مراقب نباشید، خطر شوک جدی وجود دارد.
از سال 1999، قانون ملی برق (NEC) به تدریج الزامات مدارهای مسکونی را برای داشتن حفاظت AFCI (قطع کننده مدار خطای قوس الکتریکی) گسترش داده است. نصب کلیدهای ویژه AFCI
هنگامی که برق‌کارهای حرفه‌ای یک مدارشکن استاندارد قدیمی را جایگزین می‌کنند، طبق قانون موظفند در صورت نیاز مدار، یک کلید AFCI را نصب کنند. اگر می خواهید به طور کامل با کد مطابقت داشته باشید، به این معنی است که باید همین کار را انجام دهید.
کلیدهای مدار AFCI و کلیدهای مدار GFCI روشهای نصب کمی متفاوت دارند، زیرا آنها همچنین به سیمهای مدار خنثی سفید متصل می شوند و دارای سیم سفید سیم پیچی هستند که به نوار باس خنثی در پانل متصل می شود.
قبل از اینکه شروع کنی
قبل از اینکه بتوانید جایگزینی را شروع کنید، باید مارک، نوع و اندازه شکن را که می خواهید جایگزین کنید، شناسایی کنید. کلیدهای مدار اختصاصی سازنده پانل قطع کننده مدار خاصی است که شما دارید. به عنوان مثال Square D QO و Homeline دو نوع اصلی از پانل های بریکر هستند و هر کدام فقط بریکرهای طراحی شده برای پنل های خود را می پذیرند. جنرال الکتریک یک قطع کننده خط نازک می سازد که فقط با پنل های خاص جنرال الکتریک سازگار است. حتی اگر چندین نوع شکن در پانل های دیگر سازندگان قرار می گیرد، مگر اینکه آزمایش شده و برای استفاده تایید شده باشد، با هم ترکیب نشوند.
بریکرها در اشکال و اندازه های مختلف تولید می شوند. هرگز نباید یک بریکر را با یکی از سازنده های دیگر بریکر تعویض کنید. حتی اگر آنها یکسان به نظر برسند، تفاوت هایی در کشش، نحوه اتصال آنها در نگهدارنده و میزان اتصال آنها به میله های اتوبوس وجود دارد. با دقت به قسمت جلوی کلید مدار نگاه کنید. یک برچسب کوچک در نزدیکی اهرم تنظیم مجدد شامل شماره های شناسایی مورد نیاز شما است. به این مشخصات توجه کنید و جایگزینی بخرید که مطابقت داشته باشد.

  • meysam akbari
  • ۰
  • ۰

هرگونه تعمیر برق در خانه شما شامل قطع برق مداری است که روی آن کار می کنید، و این کار را در تابلوی خدمات برق اصلی انجام می دهید. ممکن است پنل سرویس را به عنوان جعبه شکن بشناسید، در حالی که در تجارت به طور رسمی به آن مرکز بار می گویند.

تابلوی سرویس اصلی مانند تابلو برق برای تمام برق خانه است. برق ورودی را از شرکت برق دریافت می کند و آن را به هر یک از مدارهایی که چراغ ها، پریزها، لوازم خانگی و سایر دستگاه های مختلف را در سراسر خانه تامین می کنند، توزیع می کند. همه چیز به جز برق ورودی ورودی را می توان در پنل خدمات اصلی خاموش و روشن کرد.

 

تابلو برق

پشت در تابلو برق

پانل سرویس یک جعبه فولادی با درب لولایی یا پانل بالابر در جلو است. با باز بودن در، می توانید به تمام کلیدهای مدار در پنل دسترسی داشته باشید. به طور معمول، یک پانل کل خانه را تغذیه می کند، اما می تواند پانل کوچکتر دیگری به نام پانل فرعی نیز وجود داشته باشد که ممکن است برای سرویس دهی به یک منطقه خاص، مانند یک آشپزخانه بزرگ، یا یک گاراژ مجزا استفاده شود. یک پنل فرعی درست مانند یک پنل خدمات اصلی کار می کند، اما به جای اینکه مستقیماً توسط خطوط شهری تامین شود، توسط پنل اصلی خانه تامین می شود.

هر قطع کننده مدار با یک اهرم کنترل می شود که می توان آن را به صورت دستی در موقعیت ON یا OFF تنظیم کرد. اگر یک قطع کننده مدار، معمولاً به دلیل اضافه بار یا سایر مشکلات مدار، قطع شود، اهرم به طور خودکار به موقعیت سوم بین ON و OFF می رود. بریکرها باید برای شناسایی ناحیه یا وسیله اصلی مورد استفاده در مدار قطع کننده برچسب گذاری شوند. برچسب ها ممکن است برچسب ها یا کلمات دست نویس در کنار شکن ها یا روی ورق چسبانده شده به داخل درب پانل باشند.

توجه: خانه‌های قدیمی‌تر که خدمات برق آن‌ها ارتقا داده نشده است، ممکن است دارای پنل‌های خدماتی با فیوز به جای قطع کننده مدار باشند، که از دهه 1960 استاندارد بوده است.

داخل پنل سرویس

هنگامی که درب پنل را باز می کنید، به کلیدهای قطع کننده مدار دسترسی پیدا می کنید، اما تمام. و این تا جایی است که اکثر صاحبان خانه باید بروند. با این حال، برای وارد شدن به داخل پانل برای نصب یا جایگزینی یک قطع کننده مدار، باید پوشش محافظ اطراف کلیدهای قطع کننده را که به عنوان پوشش جلوی مرده شناخته می شود، بردارید. پوشش جلویی مرده معمولاً با یک پیچ در هر گوشه در جای خود نگه داشته می شود. برداشتن کاور امکان دسترسی به تمام اجزای پانل را فراهم می کند. برخی از پانل ها دارای درب و پوشش جداگانه هستند. برخی دیگر دارای یک در و روکش به عنوان بخشی از همان واحد هستند.

هشدار: همیشه قبل از برداشتن درپوش جلوی مرده، کلید اصلی مدار را ببندید (به اسلاید بعدی مراجعه کنید). این کار برق تمام کلیدهای مدار و مدارهای خانگی را قطع می کند اما برق برق را قطع نمی کند. خطوط خدمات شهری و پایانه هایی که در داخل پنل به آنها وصل می شوند فعال باقی می مانند (حامل جریان الکتریکی مرگبار) مگر اینکه شرکت برق سرویس را به خانه قطع کند.

مدار شکن اصلی

قطع کننده مدار اصلی یک قطع کننده بزرگ است که معمولاً در بالای پانل قرار دارد اما گاهی اوقات نزدیک به پایین یا در امتداد یک طرف قرار دارد. تمام قدرت قطع کننده های مدار انشعاب (شکن های کنترل کننده مدارهای جداگانه) در پانل را کنترل می کند.

برق از خطوط خدمات شهری می آید، از طریق کنتور برق در بیرون خانه شما جریان می یابد و به پانل خدمات ادامه می یابد. با این حال، برخی از سیستم ها دارای یک سوئیچ جداکننده جداگانه بین کنتور و پانل هستند. قطع کننده اصلی برای روشن یا خاموش کردن برق تمام مدارهای انشعاب به طور همزمان استفاده می شود.

قطع کننده مدار اصلی نیز ظرفیت کل آمپر پنل سرویس را مشخص می کند و عددی روی آن خواهد بود که ظرفیت آمپر آن را مشخص می کند، مانند 100، 150 یا 200. استاندارد پنل های جدید امروزه 200 آمپر است، اما پنل ها می توانند دارای یک آمپر باشند. حتی ظرفیت بالاتر

اخطار: قطع کننده مدار اصلی برق تمام مدارهای انشعاب را قطع می کند اما برق برق را قطع نمی کند. خطوط خدمات شهری و پایانه هایی که در داخل پنل به آنها وصل می شوند فعال باقی می مانند (حامل جریان الکتریکی مرگبار) مگر اینکه شرکت برق سرویس را به خانه قطع کند.

میله های اتوبوس داغ

دو سیم سرویس ضخیم و مشکی که مدارشکن اصلی را تغذیه می کنند، هر کدام 120 ولت را از کنتور برق حمل می کنند و دو میله اتوبوس "گرم" را در پانل تغذیه می کنند. کلیدهای مدار بر روی یک یا هر دو باس میله می‌چسبند تا برق مدارها را تامین کنند. کلیدهای مدار تک قطبی 120 ولت را تامین می کنند و فقط به یک باس بار داغ متصل می شوند.

کلیدهای مدار دوقطبی ولتاژ 240 ولت را به مدار می دهند و به هر دو میله باس داغ می چسبند. جریان الکتریسیته از طریق سیم های داغی که به کلیدهای مدار وصل شده اند از پنل سرویس خارج می شود. بریکرهای تک قطبی دارای یک سیم داغ (معمولا مشکی) هستند، در حالی که بریکرهای دو قطبی دارای دو سیم داغ هستند که ممکن است سیاه، قرمز، سفید یا رنگ دیگری باشند.

بار اتوبوس خنثی

هنگامی که برق از طریق سیم(های) داغ مدار از تابلوی سرویس برق خارج می شود و کار خود را از طریق دستگاه های الکتریکی (لامپ ها، پریزها و غیره) انجام می دهد، جریان الکتریکی از طریق نول (معمولاً) به پانل سرویس برمی گردد. سفید) سیم مدار که به باس بار خنثی متصل است. نوار به خنثی سرویس اصلی متصل می شود و جریان را به شبکه برق باز می گرداند.

در بسیاری از پانل های سرویس، باس بار خنثی به عنوان میله گذرگاه زمین نیز عمل می کند و جایی است که سیم های زمین مدار مسی برهنه در آن خاتمه می یابند. در این مورد، اغلب به عنوان یک اتوبوس خنثی/زمینی شناخته می شود.

جامپر باندینگ اصلی

جامپر باندینگ اصلی یک اتصال زمین بین گذرگاه خنثی/زمین و پانل سرویس فراهم می کند. اتصال زمین دیگر توسط هادی الکترود زمین یا GEC انجام می شود. این یک سیم مسی لخت است که میله اتوبوس خنثی/زمینی را به میله زمینی که در نزدیکی پانل سرویس به زمین رانده شده یا به میلگرد فلزی در فونداسیون خانه متصل می کند. این اتصال نهایی زمین با زمین اجازه می دهد تا جریان الکتریکی سرگردان (مانند موج ایجاد شده توسط رعد و برق) به طور ایمن به خاک اطراف منتقل شود.

اتوبوس بار زمینی

برخی از پانل های خدماتی به جای گذرگاه خنثی/زمین، یک گذرگاه جداگانه برای اتصالات سیم به زمین دارند. در این حالت، گذرگاه زمین فقط در پانل های سرویس اصلی به گذرگاه خنثی متصل می شود. در پنل های فرعی، گذرگاه زمین و شین نول به یکدیگر متصل نیستند.

قطع کننده مدار

مدار شکن حلقه ضعیف در هر مدار الکتریکی است. اما این چیز خوبی است، زیرا به گونه ای طراحی شده است که با خیال راحت شکست بخورد. جریان بیش از حد در مدار با استفاده از وسایل ایمنی اضافه جریان، مانند قطع کننده مدار (یا در سیستم های قدیمی تر، فیوز) جلوگیری می شود. کلیدهای مدار به میله های باس داغ متصل می شوند و در انواع و ظرفیت های مختلفی وجود دارند:

بریکرهای تک قطبی 120 ولت را تامین می کنند و معمولاً دارای ولتاژ 15 آمپر یا 20 آمپر هستند. این بریکرها بیشتر مدارهای خانه شما را سرویس می دهند.

بریکرهای دوقطبی ولتاژ 240 ولت را تامین می کنند و دارای ولتاژ 15 آمپر تا 50 آمپر هستند. این بریکرها معمولا مدارهای اختصاصی را برای وسایل بزرگ مانند خشک کن برقی، اجاق گاز و تهویه مطبوع ارائه می کنند.

کلیدهای قطع کننده مدار خطای زمین (GFCI) از کل مدار در برابر خطاهای زمین محافظت می کند تا از خطرات شوک جلوگیری کند.

قطع کننده های مدار قطع کننده خطای قوس الکتریکی (AFCI) از کل مدار در برابر خطاهای قوس محافظت می کند تا از آتش سوزی در خانه جلوگیری کند. برخی از بریکرهای دو کاره ممکن است هر دو حفاظت GFCI و AFCI را به طور همزمان ارائه دهند.

 

  • meysam akbari